- طراحی اپلیکیشن موبایل ملاحظات متفاوتی نسبت به طراحی وبسایتها دارد. محدودیتهایی مانند اندازه نمایشگر، جهتگیری و حتی پهنای باند به محرکهای مهم تصمیمگیریهای طراحی و توسعه تبدیل میشوند، به همین دلیل است که دستورالعملهای رابط پلت فرم منتشر شده ابزاری ضروری در فرآیند طراحی هستند.
- دستگاههای تلفن همراه ویژگیهای منحصربهفردی را ارائه میدهند و دارای مشخصات فنی منحصربهفردی هستند که به استراتژی توسعه اولیه نیاز دارد. در حالت ایدهآل میخواهید با متخصصانی که تجربه و تخصص برای کمک به شما در پیمایش در محیط تلفن همراه دارند شریک شوید.
- بهترین شیوهها در طراحی برنامه تلفن همراه شامل توجه شدید به تفاوتهای ذهنیت و انتظارات هنگام استفاده از برنامهها است. به دنبال راههایی برای سادهسازی فرآیندها، حذف موانع، و تقویت تعامل برای ایجاد تجربیات بصری و لذتبخشی باشید که زندگی کاربران را آسانتر میکند.
تقاضا برای برنامه های جدید تقریباً سیری ناپذیر است. در سال ۲۰۲۰، بازار رشد کرد و به ۲۱۸ میلیارد بارگیری رسید، با این نرخ افزایش پذیرش کلی تلفن همراه در یک سال که معمولاً سه سال طول می کشد! این لحظه همچنان با فرصتی برای ساخت و راه اندازی برنامه های جدید در بازار آماده است.
هر کسی که ایده ای داشته باشد می تواند یک برنامه ایجاد کند، اما افراد زیادی نمی دانند که واقعاً در فرآیند طراحی و توسعه چه اتفاقی می افتد. Uizard ابزاری ایدهآل برای غیرطراحان است تا مفهوم خود را زنده کنند. این راهنما تمام مراحل ایجاد برنامه، برخی از بهترین روشها و ملاحظات مربوط به تجربه کاربر را پوشش میدهد تا بتوانید ساخت برنامه تلفن همراه خود را شروع کنید.
چند ملاحظات کلیدی برای طراحی اپلیکیشن موبایل؟
برنامه تلفن همراه یک تجربه کاربری مستقل است که به طور خاص برای دسترسی به یک دستگاه دستی، مانند تلفن هوشمند، ساعت هوشمند یا رایانه لوحی طراحی شده است. این تمایز از طراحی وبسایت، که میتواند روی دسکتاپ یا دستگاه دستی قابل دسترسی باشد، مهم است، زیرا تجربه کاربری یک برنامه باید چند فاکتور را در نظر بگیرد که برای طراحی برای یک محیط تلفن همراه منحصر به فرد است.
- محدودیتهای نمایش و جهتگیری: با وجود املاک بصری محدود، طراحان باید تصمیمات مهمی در مورد اینکه کدام ویژگیها ضروری هستند، کدام پیامها و فراخوانهای اقدام برای قرار گرفتن در بالای صفحه و چه مواردی اتخاذ کنند. می تواند در یک منو زندگی کند.
- زمینه کاربر تلفن همراه: در حالی که کاربر دسکتاپ احتمالاً به Wi-Fi سریع متصل است، ممکن است کاربر برنامه پهنای باند محدودی با استفاده از تلفن خود داشته باشد. اتصال آنها ممکن است کمتر پایدار باشد، و ممکن است در حال انتقال یا در یک محیط ناآشنا باشند. در حالی که یک کاربر دسکتاپ ممکن است چند وظیفه ای داشته باشد، کاربر برنامه احتمالاً روی یک کار منحصر به فرد مانند پرداخت یا یافتن مسیرها متمرکز است.
- انتظارات کاربر: کاربران بین مرور و انجام چند کار در دستگاهها حرکت میکنند و انتظار دارند فعالیتهایشان همگام با آنها حرکت کند و به آنها اجازه میدهد هر جا که در وب کار را متوقف کردند، در یک برنامه ادامه دهند.
- استراتژی توسعه: استراتژی توسعه شما به شما اطلاع میدهد که آیا برنامه میتواند به ویژگیهای داخلی دستگاه مانند امنیت اثر انگشت یا تشخیص چهره دسترسی داشته باشد یا خیر. همچنین سایر ملاحظات استراتژیک مانند توانایی پذیرش خریدهای درون برنامه ای یا پشتیبانی از اشتراک ها را تعیین می کند. ما این را با جزئیات بیشتر در زیر بررسی خواهیم کرد.
- دستورالعملهای رابط: اپل و گوگل دستورالعملهای دقیق و دقیقی برای طراحی و توسعه برنامهها در پلتفرمهای iOS و Android مربوطه خود منتشر کردهاند. این دستورالعمل ها برای طراحی اپلیکیشن موبایل ضروری هستند. آنها اصول طراحی را بیان می کنند و الگوهای تعاملی را که کاربران باید با هر سیستم عامل انتظار داشته باشند مشخص می کنند. بنابراین بسیار راحت است که Uizard الگوهای تلفن همراه Google Material You و iOS 15 را داشته باشد.

نمونه ای از دستورالعمل های رابط (منبع: Google material design)
در طراحی اپلیکیشن موبایل، محدودیتها میتوانند بیشتر یک نقطه قوت باشند تا یک ضعف. آنها می توانند به شما در کاهش درهم و برهمی کمک کنند، ارزش پیشنهادی خود را به منصه ظهور برسانند، و بر آنچه که مهمتر است تمرکز کنید.
قبل از شروع کار: طراحی واژگان ۱۰۱
برای غیر طراحان، آشنایی با اصطلاحات اولیه طراحی مفید است تا بهتر بتوانید درک کنید که دقیقاً چه چیزی برای ساخت یک برنامه انجام می شود. این همچنین به شما کمک می کند تعیین کنید که چه زمانی و در کجا در این فرآیند باید با متخصصان همکاری کنید.
در طراحی دیجیتال، تجربه کاربر (UX) به تجربه کلی کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا خدمات اشاره دارد. رابط کاربری (UI) به نقاط خاصی از تعامل در آن تجربه اشاره دارد، ورودیها و خروجیهای دستگاه که به ما در دستیابی به اهدافمان کمک میکنند.
توسعه برنامه به بخش جلویی و بکاند تقسیم میشود. توسعه اولیه شامل برنامهنویسی رابط کاربری است، کدی که گرافیک و تعاملات را زنده میکند. توسعه Back-end شامل سیستمهای فنآوری میشود که در پشت صحنه برای ساختاردهی دادهها، مانند حسابهای مشتری، و تسهیل عملکردهای اصلی، مانند پرداختها، اجرا میشوند.
طراحی UX
در فرآیند طراحی، UX با تحقیق و استراتژی برای درک بازار و مشتری آغاز می شود. این بینش به جریان کاربر، سفر نقاط تماس در طراحی یک برنامه اطلاع می دهد. وایرفریم ها مهم ترین قابلیت تحویل UX هستند که از طرح های با وفاداری پایین عناصر اصلی صفحه شروع می شود تا طرح بندی های با وفاداری بالاتر که ناوبری، سلسله مراتب اطلاعات و فراخوانی برای اقدام را نشان می دهد.
طراحی UI
طراحی UI شامل جهت گیری خلاقانه، توسعه یا اجرای دستورالعمل های سبک برند در اطراف پالت رنگ، تصاویر، شمایل نگاری و تایپوگرافی. در فرآیند طراحی، طراحی رابط کاربری از Wireframing، لایهبندی روی طراحی بصری برای ایجاد ماکتها و نمونههای اولیه با کیفیت متوسط تا بالا پیروی میکند.
UI طراحی را تنظیم می کند زبان و سیستم عناصری که کاربر با آن تعامل دارد و مشخصات دقیقی را در مورد نحوه ظاهر و رفتار همه عناصر صفحه در اختیار توسعه دهندگان فرانت اند قرار می دهد. در طراحی برنامه تلفن همراه، طراحی رابط کاربری باید به الگوهای تعاملی که توسط دستورالعملهای رابط پلتفرم خاص تعیین شده است، پایبند باشد.
با توجه به وابستگیهای متقابل بین نقشها و مسئولیتها، فرآیند طراحی بسیار مشارکتی است و برای هدایت تصمیمگیری مؤثر به حلقههای تکرار و بازخورد نیاز دارد.
طراحی برنامه موبایل گام به گام: از ایده پردازی تا طراحی تا توسعه
در کنار ملاحظات منحصربهفرد آن برای تجربه کاربر و طراحی رابط کاربری، باید درباره نحوه توسعه برنامه نیز تصمیم اولیه بگیرید. اما ابتدا، مدتی را صرف ایجاد یک استراتژی تجربه محصول فراگیر خواهید کرد.
- استراتژی UX خود را ایجاد کنید. این شامل انجام تحقیقات کاربر و بازار، تعیین شخصیت های مخاطب هدف شما و ایجاد ارزش پیشنهادی اصلی برنامه شما است که شما را از رقبا متمایز می کند. به طور خلاصه، استراتژی UX در واقع فقط یک استراتژی تجاری است که مبتنی بر همدلی عمیق مشتری است.
- استراتژی توسعه خود را انتخاب کنید. طراحی برنامه تلفن همراه نیاز به تصمیم گیری اولیه در مورد اینکه کدام یک از سه مسیر توسعه با نیازهای کاربر و اهداف تجاری شما مطابقت دارد، دارد:- بومی: توسعه بومی به معنای تمرکز بر یک سیستم عامل واحد، یعنی Apple iOS یا Google Android OS، و پیروی از دستورالعمل های منتشر شده برای طراحی، توسعه و توزیع فروشگاه برنامه است. این رایجترین انتخاب است، اما باید برای هر پلتفرم برنامههای جداگانه ایجاد کنید.- وب: برنامههای وب در مرورگرها بارگیری میشوند و نیازی به دانلود از فروشگاههای برنامه ندارند. برنامههای وب شما را قادر میسازند محتوای سازگار با موبایل را در دستان بسیاری از کاربران قرار دهید. اگر تازه شروع کرده اید، توسعه یک برنامه وب می تواند یک اقدام مقرون به صرفه باشد. با این حال، احتمال بیشتری وجود دارد که مشکلات عملکرد و قابلیت استفاده وجود داشته باشد که میتواند کاربران را ناامید کند.- پاسخگو/ ترکیبی: توسعه برنامه ترکیبی ترکیب ویژگیهای بومی و دسترسی به APIهای دستگاه را امکانپذیر میکند. رویکرد ترکیبی امروزه بهترین روش برای توسعه برنامه های وب در نظر گرفته می شود. اشکال اصلی این است که برنامه های پاسخگو نمی توانند از طریق فروشگاه برنامه توزیع شوند.
- Storyboard جریان کاربر اصلی برنامه. مراحل اساسی را که کاربر برای انجام هر کاری که برنامه شما برای انجام آن طراحی شده است دنبال کند، ترسیم کنید. انجام این کار در چند دور کمک می کند. با یک تفکیک اولیه شروع کنید – مانند سه تا پنج مرحله – و سپس هر مرحله را با جزئیات بیشتر توضیح دهید. مطمئن شوید که توسعه دهندگان خود را در این فرآیند مشارکت دهید. آنها بینش ارزشمندی را در مورد آنچه که برای ایجاد یک جریان کارآمد از سیستم مورد نیاز است، ارائه می دهند.
- فریم های سیمی را توسعه دهید. Wireframes خطوط کلی پیمایش، اطلاعات و فراخوانها برای اقدام برای صفحههای جداگانه در جریانهای شما هستند. در مراحل اولیه طراحی، وایرفریم های شما باید حداقل جزئیات لازم را برای دریافت بازخورد جهت از تیم و کاربران خود داشته باشند. الگوهای برنامه تلفن همراه Wireframe Uizard یک شروع مفید است نقطه برای غیر طراحان هر کدام شامل مجموعهای از صفحههای کلیدی است، به عنوان مثال، یک صفحه اصلی و یک نمای محصول که میتوانید آنها را ویرایش و سفارشی کنید تا با تجربه کاربری خود برنامهتان مطابقت داشته باشد.
- با افزودن لایههایی از جزئیات و سبک بصری به رابط کاربری، وایرفریمها را به ماکتها تبدیل کنید. به جای lorem ipsum از کپی واقعی استفاده کنید و تجربه ای زیباتر و مارک دارتر ایجاد کنید که به تجربه نهایی نزدیک است. با Uizard، می توانید از حالت وایرفریم با وفاداری پایین تا ماکتهای با وفاداری بالا با یک سوئیچ.
- نمونه های اولیه تعاملی ایجاد کنید که بتوانید آنها را با کاربران آزمایش کنید. شما می توانید (و باید) نمونه های اولیه را با کاربران خود در طول فرآیند طراحی آزمایش کنید. دریافت بازخورد زودهنگام و اغلب کاربران به شما کمک میکند از اتلاف وقت و هزینه با توجه به مشکلات قابلیت استفاده و اطمینان از عدم وجود شکاف در جریان خود جلوگیری کنید. Uizard به شما امکان میدهد بین صفحهها ارتباط ایجاد کنید تا به سرعت یک نمونه اولیه قابل کلیک بسازید. بدون نیاز به کدگذاری.
- تصفیه و واگذاری دارایی های طراحی به توسعه دهندگان برای ساختن نسخه حداقل محصول قابل دوام (MVP) برنامه شما. MVP فقط به اندازه کافی از ویژگی ها و قابلیت های اصلی شما را شامل می شود (Founders : چگونه یک وب سایت برای استارتاپ خود طراحی کنیم) تا قابل استفاده باشد و بازخورد مشتریان اولیه را جلب کند.
توجه به این نکته مهم است که فرآیند طراحی به ندرت خطی است. در عوض، بهتر است آن را به عنوان یک سری حلقه های تکراری ساخت، آزمایش، یادگیری و پالایش در نظر بگیرید. شاید حتی کمی یک ترن هوایی باشد!

منبع: بنیاد طراحی تعامل
برترین روش ها در طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟
طبق تحقیقات شرکت بازاریابی برنامه AppsFlyer، تقریباً از هر دو برنامه نصب شده یک برنامه ظرف ۳۰ روز حذف نصب میشود. در اینجا تعدادی از بهترین روشها وجود دارد که به شما کمک میکند مطمئن شوید در حال طراحی یک تجربه مفید، قابل استفاده و لذت بخش برای مشتریان خود هستید.
- روی موارد ضروری تمرکز کنید: مهمترین اقدامات خود (بخوانید: بالاترین تبدیل) را در جلو و مرکز قرار دهید. تعداد گزینه های موجود را در یک زمان محدود کنید. کارهای معمولی مانند جستجو را از هر جایی در برنامه در دسترس و در دسترس قرار دهید. در برابر اصرار برای پر کردن یک «منوی همبرگر» با تعداد زیادی انتخاب ناوبری.
- کارها را به اندازه کوچک کنید: راه هایی برای کاهش تعداد مراحل پیدا کنید و همیشه انتظارات را مدیریت کنید و نشان دهید کاربر در کجای یک فرآیند قرار دارد و در صورت امکان، چه مدت طول می کشد تا کاری انجام شود. بگذارید جای خود را حفظ کنند و بعداً برگردند.
- آنها را معلق نگذارید: به کاربران نشان دهید که چیزی با ورودی های آنها در حال رخ دادن است. از صفحههای بارگیری استفاده کنید که بازخورد و اعتبارسنجی بیدرنگ ارائه میدهند تا بدانند برنامه را نبندند و کار در حال انجام را رها نکنند.
- مسدود راه ایجاد نکنید: مراحل ورود به برنامه را به حداقل برسانید و کاربران را از کاوش با ثبت نام های غیر ضروری مسدود نکنید. در صورت امکان از Single Sign-On (SSO) استفاده کنید. همیشه دلیلی بیاورید که چرا دادههای کاربر را میخواهید.
- دریچه فرار تهیه کنید: بازگشت به خانه یا دریافت کمک را برای کاربران آسان کنید و به پیمایش هندزفری/اولین صدا توجه ویژه ای داشته باشید، به خصوص اگر برنامه شما ممکن است اغلب استفاده شود. در حال حمل و نقل.
اهمیت UX در طراحی اپلیکیشن موبایل
مصرف کنندگان بیشتر از همیشه زمان خود را صرف استفاده از برنامه های تلفن همراه می کنند — به طور متوسط بیش از چهار ساعت در روز. یک کاربر معمولی تلفن هوشمند بیش از ۴۰ برنامه نصب کرده است، اما کمتر از نیمی از این برنامه ها به طور منظم استفاده می شوند، و روزانه کمتر از یک چهارم باز می شود. کاربران به دنبال این هستند که برنامههایی ساده، شهودی و لذت بخش باشند، چه در حال تکمیل تراکنش باشند و چه در حال سپری کردن چند دقیقه بیکار. همانطور که روی ایده اپلیکیشن موبایل خود کار میکنید، سرمایهگذاری روی تجربه کاربری تفاوت بین مشتریان وفادار و متعهد و انتقال به سطل زباله دیجیتال خواهد بود.