اگرچه ابزارهای زیادی وجود دارد که ساخت و راه اندازی یک وب سایت جدید را برای صاحبان مشاغل آسان تر از همیشه می کند، به قول نویسنده آنتوان دو سنت اگزوپری، “هدف بدون برنامه فقط یک آرزو است.”
برنامه ریزی در واقع می تواند بخشی از فرآیند طراحی وب باشد که با تعریف اهداف پروژه شما و درک مشکلات مشتری که در تلاش برای حل آنها هستید شروع می شود. به لطف تأثیر متدولوژیهای توسعه نرمافزار Design Thinking، Lean Startup و Agile، آنچه قبلاً به مجموعهای از مشخصات دقیق و تأییدات مرحلهای نیاز داشت، اکنون یک فرآیند مشارکتی و آزمایشی بسیار روانتر است. برخی حتی ممکن است آن را سرگرم کننده بنامند!
این راهنما با آگاهی از جنبههای این سه روش، گام به گام به شما نشان میدهد که چگونه یک طرح پروژه کاربر محور کارآمد و مؤثر طراحی کنید و دورههای کوتاهی از فعالیتهایی که برای تبدیل آن به عمل نیاز دارید.
۱- برنامه وب سایت خود را بر اساس اسپرینت سازماندهی کنید
یک اسپرینت، اصطلاحی که از توسعه نرم افزار چابک، یک دوره زمانی کوتاه و ثابت است که در آن کل تیم بر روی یک مشکل یا قطعه کار خاص تمرکز می کند. Sprints یک راه ایده آل برای سازماندهی طرح پروژه وب سایت شما است زیرا آزادی زیادی در چارچوب وجود دارد، و شما می توانید فعالیت هایی را انتخاب کنید که بیشترین منطق را برای پاسخ دادن به سؤالات خاص خود داشته باشید.
همچنین، بسته به مقیاس پروژه وب سایت خود، شما می توانید اسپرینت ها را متناسب با نیازهای هر فاز اندازه کنید و هر تعداد که دوست دارید متناسب با محدوده پروژه خود اضافه کنید. به عنوان مثال، احتمالاً در مراحل طراحی و توسعه پروژه وب سایت خود به چندین حلقه اسپرینت نیاز دارید. مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که سرعتهای سرعت خود را کوتاه و متمرکز نگه دارید، یعنی روی قیف ورود کاربر یا جریان پرداختتان.
ما بخشی از برنامه خود را بر اساس روشی به نام چارچوب الماس دوگانه ساختیم، که در آن چند مرحله اول برنامه ریزی وب سایت شما دو هفته است. در هفته اول دوی سرعت، هوش جمع آوری می کنید و از منابع مختلف الهام می گیرید. در هفته دوم هر دوی سرعت، اطلاعات را به اطلاعاتی تبدیل میکنید که به شما کمک میکند جهت مرحله بعدی را تعیین کنید.
برای دو مرحله آخر طرحمان، پیشنهاد میکنیم که یک سری اسپرینت طراحی انجام دهیم. طراحی اسپرینت که توسط طراح Jake Knapp در Google Ventures ایجاد شد، یک مرحله طراحی کامل تجربه کاربری – از ایدهپردازی تا آزمایش کاربر – را در یک مرحله متمرکز میکند. فرآیند پنج روزه برای پاسخگویی به سوالات مهم تجاری از طریق طراحی، نمونه سازی اولیه و آزمایش ایده ها با مشتریان.”

طراحی اسپرینت یک ابزاری عالی برای سازماندهی فرآیند طراحی ناب تر و زیرک تر.
وقتی برخی از استراتژیهای اولیه را انجام دادید (به مراحل ۲-۴ زیر مراجعه کنید)، ممکن است برنامه پروژه خود را برای مراحل ۵-۶ در حلقههای طراحی پنج روزه سازماندهی کنید، همانطور که در جریانهای کاربر اصلی وبسایت خود کار میکنید و قابلیت ها ما در این راهنما به روش دقیق طراحی اسپرینت نمی پردازیم، اما می توانید مجموعه سه قسمتی ما را در مورد نحوه عملکرد آنها بخوانید اینجا، اینجا، و اینجا. خوب، اکنون بیایید با تعیین اهداف پروژه خود شروع کنیم.
۲- نیازهای کسب و کار خود را ارزیابی کنید و اهداف پروژه خود را تعیین کنید
شما و اعضای تیمتان باید به طور انتقادی درباره هدف وب سایت خود فکر کنید. نقش آن در تجارت شما قبل از اینکه سرمایه گذاری جدی در توسعه آن انجام دهید. در این مرحله اول، نیازهای پروژه خود را با زمان، پول و مهارت هایی که برای تحقق آنها در دسترس دارید، همگام سازی خواهید کرد.
هفته اول اسپرینت: ارزیابی نیازهای پروژه و منابع موجود
ابتدا، هدف وب سایت خود را مشخص کنید مرکز یا صحبت از کسب و کار شما. اهدافی را مشخص کنید: آگاهی از نام تجاری، ارائه اطلاعات، تجارت الکترونیک، مقصدی برای محتوا، ایجاد جامعه، یا یک مجموعه حرفه ای. معمولاً ترکیبی از چندین مورد است، بنابراین روی تعیین سه اولویت اصلی خود تمرکز کنید.
در مورد پروژه وب سایت خود فکر کنید scope: چه ویژگی هایی برای یک محصول بادوام حداقل (MVP) در جدول وجود دارد، که قابل مذاکره است، و چه ویژگی هایی می تواند منتظر انتشار بعدی باشد.
تخمین بزنید که چقدر زمان می خواهید روی این پروژه سرمایه گذاری کنیدو چه مقدار پهنای باند باید به آن اختصاص دهید. همچنین، به این فکر کنید که در کجا ممکن است برای پر کردن شکافهای مهارتی به کمک تخصصی نیاز داشته باشید.
تحقیق در مورد همکاران بالقوه و آژانسهایی که ممکن است بخواهید با آنها کار کنید و خدماتی که ارائه می دهند. به این فکر کنید که یک چت اکتشافی داشته باشید تا از نحوه کار آنها (و ساختار هزینه آنها) آگاهی پیدا کنید.
طیف بودجه خود را تعیین کنید، جایی که مایلید هر آنچه را که لازم است سرمایه گذاری کنید و کجا ممکن است نیاز به مصالحه داشته باشید یا آن را ناب نگه دارید.
گزینه های ساخت وب سایت را مقایسه کنید. میتوانید با انتخاب یکی از الگوهای قوی بدون کد در Wix یا Squarespace دست به کار شوید. اگر به عملکرد سفارشی بیشتری نیاز دارید، ممکن است ساخت بر روی وردپرس یا Shopify را در نظر بگیرید، که امکان ادغام پلتفرم ها و پلاگین های زیادی را فراهم می کند. یا اگر نیازهای پیچیده تری دارید، ممکن است یک آژانس توسعه وب برای طراحی و ساخت سایت خود استخدام کنید، در این صورت، این راهنما می تواند به شما در مدیریت انتظارات به عنوان یک مشتری کمک کند.
هفته دوم اسپرینت: ایجاد خلاصه پروژه
بودجه و جدول زمانی پروژه خود را توسعه دهید. بودجه شما باید هزینههای تمام هزینههای بالقوه، از جمله هزینههای مدیریت (به عنوان مثال، خرید نام دامنه، میزبانی وب، خرید نرمافزار)، هزینههای تیم داخلی، هزینههای همکاران خارجی، و سایر هزینههای خدمات (به عنوان مثال، مجوز پلت فرم فناوری) را تقسیم کند. ). مطمئن شوید که اتاق تکان دادن قابل توجهی را برای تطبیق با هزینه های پیش بینی نشده در نظر بگیرید. همچنین، هر گونه وابستگی خارجی، مانند یک نمایشگاه تجاری یا شاید بودجه دپارتمان، را در نظر بگیرید که در نتیجه شما تاثیرگذار است.
ایجاد خلاصه پروژه برای هر همکار، چه فریلنسر یا آژانس. یک خلاصه پروژه معمولاً شامل یک نمای کلی از هدف پروژه، اهداف، هرگونه الزامات یا وابستگی های اولیه، محدوده آنچه که پوشش خواهد داد (و نمی شود)، و البته، پارامترهای بودجه و چارچوب زمانی.

خلاصه پروژه ارزشهای اصلی برند و نحوه انعکاس آنها در وبسایت شما را مشخص میکند. (منبع: سرخ سرخ)
۳- انجام تحقیقات مشتری + بازار
انجام تحقیقات شامل آشنایی با وب سایت های رقبای اصلی شما و بزرگنمایی بر روی نیازهای مخاطبان هدف است تا بتوانید یک سایت متمایز ایجاد کنید. تجربه ای که در بازار برجسته است. در این مرحله، اسپرینتهای شما بر تبدیل هوش بازار به بینشهایی متمرکز است که تصمیمگیری شما را هدایت میکند.
هفته اول اسپرینت: اطلاعات بازار جمع آوری کنید
سه تا پنج گرایش مهم و پویایی در حوزه کسب و کار خود را شناسایی کنید. به دنبال آمار برجسته ای باشید که می تواند به شما کمک کند معیارهای عملکرد وب سایت خود را محک بزنید، مانند درک رایج ترین دلایل رها شدن سبد خرید در سایت های تجارت الکترونیک.
وب سایت های سه رقیب برتر خود را حسابرسی کنید ، به نحوه سازماندهی اطلاعات، تجربه کاربری و ظاهر و احساس سایتشان نگاه می کنند. با فهرست کردن روش هایی که پیشنهاد شما منحصر به فرد یا متنوع است، به این فکر کنید که وب سایت شما چگونه نسبت به رقبای شما موقعیت خواهد داشت. بعداً وقتی ارزش پیشنهادی خود را تنظیم کردید، این مورد را گسترش خواهید داد.
رویکرد “GOOB” (از ساختمان خارج شوید) را برای تحقیقات مشتری امتحان کنید. رفتارهای کاربران را در «طبع» مشاهده کنید تا ببینید که مردم چگونه نسخههای دنیای واقعی وظایفی را که وبسایت شما برای کمک به انجام آنها طراحی میشود انجام میدهند. صحبت کردن با مردم تا حد امکان فرصتهای بسیار بهتری را برای کشف بینشهای شگفتانگیز نسبت به خواندن مجموعهای از دادههای نظرسنجی ارائه میدهد.
هفته دوم اسپرینت: فضای فرصت وب سایت خود را شناسایی کنید
با ایجاد یک عرشه اسلاید ساده شروع کنید که کلید را می گیرد بینش های حاصل از تحقیقات خود را برای بحث با تیم و سهامداران.
برخی از زمان اختصاصی کارگاه سازماندهی کنید برای تیم شما برای ارزیابی و اولویت بندی همه مشکلات، سؤالات و فرصت های کسب و کار و کاربران که از طریق تحقیق خود شناسایی کرده اید. این به بیان ارزش پیشنهادی وب سایت شما در مرحله بعدی کمک می کند.
با استفاده از بینشهای تحقیقاتی مشتری خود، مجموعهای از شخصیتها را پیشنویسی کنید برای دو یا سه کاربر هدف برتر که وبسایت شما قصد دسترسی به آنها را دارد. شما از اینها به عنوان مرجعی برای تصمیم گیری در مورد ویژگی ها و پیام رسانی استفاده خواهید کرد و همچنین به شما کمک می کند تا افراد نماینده ای را برای شرکت در تست کاربر در طول سرعت طراحی خود پیدا کنید. این شخصیتها میتوانند هر چه بیشتر بیاموزید تکامل پیدا کنند، اما در ابتدا روی ایجاد یک طرح کلی از کاربران خود تمرکز کنید. شامل اطلاعات جمعیت شناختی اولیه و یک ایده سطح بالا از نقاط درد، نیازها و ارزش های فعلی آنها باشد.

Strategyzer’s بوم پیشنهادی ارزش یک مستقیم ایجاد میکند ارتباط بین پیشنهاد شما و نیازهای مشتری.
۴- استراتژی UX وب سایت خود را تعریف کنید
استراتژی تجربه کاربر رویکرد خاص تیم شما در مورد اینکه چگونه وب سایت شما به هدف همراستایی اهداف تجاری شما (که در فاز ۱ مشخص شده است) با نیازهای کاربران و پویایی بازار (که در مرحله ۲ ذکر شده است) دست خواهد یافت. نتایج فعالیتهای شما در این مرحله فرآیند طراحی وبسایت را هدایت میکند و تعیین میکند که چرا، چه چیزی و چگونه تیم شما تصمیم به ساخت و آزمایش میگیرد.
هفته اول اسپرینت: پیشنهادات و ارزش پیشنهادی وب سایت خود را روشن کنید
یک صفحه گسترده از تمام نیازهای کاربردی وب سایت خود ایجاد کنید: مواردی که خودتان به ذهنتان رسیده است، به علاوه هر ایده جدیدی که از تحقیقات مشتری و بازار جمع آوری شده است، و همچنین نظرات تیم و ذینفعان. برخی از اصول سازماندهی ساده را اعمال کنید، به عنوان مثال، گروهبندی ویژگیها در دستههایی مانند «نمایه کاربر» یا «صفحه اصلی». برای هر ویژگی، یک توضیح کوتاه و اساسی از آنچه که قرار است انجام دهد، ثبت کنید.
استراتژی تجربه کاربر رویکرد خاص تیم شما در مورد اینکه چگونه وب سایت شما به هدف همراستایی اهداف تجاری شما (که در فاز ۱ مشخص شده است) با نیازهای کاربران و پویایی بازار (که در مرحله ۲ ذکر شده است) دست خواهد یافت. نتایج فعالیت های شما در یک جلسه کارگاه دو قسمتی برای تیم خود برنامه ریزی کنید. شما به راحتی می توانید این کار را در یک روز اختصاص داده شده انجام دهید. دو ساعت برای هر جلسه محل خوبی برای شروع است. اولین بخش از روز کارگاه شما این است که تیم شما جزئیات ارزش پیشنهادی وب سایت شما را با زبانی واضح و مشخص که مهمترین اجزای پیشنهاد شما را به تفصیل بیان می کند، اصلاح کند. در اینجا باید به پرسونای خود اشاره کنید. این الگوی “ad-lib” راهی عالی برای آزمایش نسخه های مختلف تا زمانی که کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، است.
(محصول/خدمات) ما به (بخش مشتری) کسانی که می خواهند (اهداف مشتری) با (افعال: اجتناب، کاهش) یک (نقطه درد مشتری) و (فعل: افزایش، بهبود و غیره) (به دست آوردن مشتری، ارزش) کمک می کند. بر خلاف (رقیب).
برای نیمه دوم روز کارگاه شما، تیم میتواند با هم کار کند تا بوم استراتژی مفید ناب UX را پر کند. این بوم ساده هشت قسمتی که توسط جف گوتلف و جاش سیدن ساخته شده است، بیان واضحی از استراتژی شما را در یک صفحه قرار می دهد و آن را به یک مرجع عالی برای ستاره شمالی برای هدایت روند طراحی شما تبدیل می کند.
Sprint Week 2: برای مراحل طراحی و توسعه خود سازماندهی کنید
یک ماتریس ویژگیها را از صفحهگسترده نیازمندیهای خود ایجاد کنید تا لیست مستمر ویژگیهای بالقوه وبسایت را جمعآوری، سازماندهی و اولویتبندی کنید. شما به این سیستم نیاز دارید تا دنباله ای از طراحی های خود را برنامه ریزی کنید و همچنین مطمئن شوید که تیم شما همیشه بر روی با ارزش ترین مواردی کار می کند که اهداف تجاری و کاربر را برآورده می کند.

ماتریس اولویت بندی ویژگی ۲x2 همانطور که توسط Paper Leaf پیشنهاد شده است
MVP وب سایت خود را تعریف کنید. به عبارت دیگر، کمترین میزان کار طراحی و توسعه وب سایت که باید انجام دهید تا مهم ترین چیزی که ایده شما را تأیید می کند و بازخورد جهت دار ارائه می دهد، انجام دهید. مدیریت انتظارات کاربر آسان تر است زمانی که شما کار کوچکی را شروع می کنید و مسیر خود را به طور مکرر به جلو می سازید و در حین انجام کار یاد می گیرید.
سری های اولیه طراحی خود را برنامه ریزی کنید. لازم نیست خیلی دور برنامه ریزی کنید. بهتر است فقط دو تا سه دوی سرعت را در یک زمان برنامه ریزی کنید زیرا آنچه در آنها یاد می گیرید احتمالاً بر روی کار بعدی شما تأثیر می گذارد.
۵- ویژگی ها، عملکرد و صفحات کلیدی وب سایت Ideate + نمونه اولیه
ایده پردازی و نمونه سازی اساسا حلقه هایی برای تبدیل شدن به “چه می شود اگر؟” هستند. سوالاتی در مورد “چگونه می توانیم…” راه حل های ممکن برای ویژگی ها و جریان ها. قابل درک است که غیر طراحان می توانند فعالیت های مرتبط با طراحی را ترسناک بدانند. اما ابزارهایی مانند Uizard نقطه شروع قابل دسترسی هستند که فرآیند طراحی را دموکراتیک کرده اند. اگر فشار صفحه خالی بیش از حد دلهره آور است، قالب های وب سایت Uizard به شما یک خط پایه از ساختار و بهترین شیوه های UX تعبیه شده را ارائه می دهند که از آن می توانید مطابق با نیازهای پروژه خود سفارشی کنید.
برای این مرحله و مرحله بعدی، ما پیشنهاد میکنیم که برای انجام مراحل طراحی وبسایت، چند دوره طراحی پنج روزه را امتحان کنید. این راهنمای طراحی شگفت انگیز برای مبتدیان دوی سرعت توسط متخصصان AJ&Smart را بررسی کنید.
به جای تقسیم هر مرحله به هفته های ۱ و ۲ اسپرینت، در اینجا ارائه یک نمای کلی از فعالیت های طراحی کلیدی و قابل تحویل که شامل این مرحله از طرح پروژه طراحی وب سایت است، منطقی تر است.
فعالیت های کلیدی
- کارگاه های ایده پردازی و خلق مشترک برای طوفان فکری ویژگی ها و عملکردها
- Moodboards برای هویت برند و کاوش بصری رنگ، فونت، تصویرسازی و عکاسی
- طرح ها و جریان های کاربر از عملکردهای کلیدی
- قاب بندی صفحات وب سایت کلیدی برای نمایش طرح های ناوبری، سلسله مراتب اطلاعات و فراخوان برای اقدام
- مدلهای کاوش را برای اعمال تغییرات در برند و عناصر بصری در طرحبندی صفحه طراحی کنید
- محتوای صفحه کپینویسی برای سرفصلها، ویژگیها و مزایا پیامرسانی و فراخوانها برای اقدام
نتایج/موارد قابل تحویل
- معماری اطلاعات وب سایت (نقشه سایت) و طرح ناوبری
- هویت برند و راهنمای سبک طراحی بصری (پالت رنگ، تایپوگرافی، نمادها و عناصر)
- دستورالعمل های محتوا و سئو وب سایت کپی کنید
- Wireframes و نمونه های اولیه تعاملی برای آزمایش با کاربران
۶- نسخه های UX و طراحی خود را تست + تکرار کنید
نمونه های اولیه به شما امکان می دهند نحوه تعامل کاربران با نسخه اولیه وب سایت شما را آزمایش کنید. از پرسونای خود برای کمک به ایجاد نمایهها برای استخدام سوژههای تست کاربر استفاده کنید. در این مرحله، شما بر بازخورد دنیای واقعی که از قرار دادن طرحهای خود در مقابل کاربران دریافت میکنید متمرکز میشوید تا مشخص کنید چه چیزی برای ارائه بهترین تجربه کاربری ضروری است. این بینش ها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و خطر رفتن بیش از حد در مسیری را بدون اعتبار بخشیدن به ایده های شما کاهش می دهد.
فعالیت های کلیدی
- آزمایش کاربر از راه دور یا حضوری با کاغذ یا نمونه های اولیه تعاملی
- تست A/B برای تغییرات پیام ها یا صفحات کلیدی
- طراحی تجدید نظر و تکرار بر اساس بازخورد آزمایش
نتایج/موارد قابل تحویل
- بینش از رفتارها و واکنش های واقعی مشتری
- اولویتها برای رفع اشکال، مشکلات قابلیت استفاده، و مناطقی که باید دوباره بازدید کنید
- فهرستی از ویژگیها و پیشرفتها برای اضافه کردن به ماتریس ویژگیها برای اولویتبندی
بعدش چی؟ راه اندازی کنید، یاد بگیرید و تکرار کنید
با سرعت های طراحی، سیستمی برای جمع آوری بازخورد در طرح و فرآیند طراحی پروژه وب سایت خود ایجاد کرده اید. یک تالار گفتمان منظم برای تیم خود برنامه ریزی کنید تا بینش هایی را که جمع آوری می کنید پردازش کند و به آنها پاسخ دهد. مطمئن شوید که با پشتکار ایدههایی را برای پیشرفتها، بهبودها و ویژگیهای جدیدی که میخواهید در طول زمان اضافه کنید، جذب میکنید. با ایجاد یک نقشه راه بر اساس اولویت های تعیین شده در ماتریس ویژگی های خود، برای برنامه ریزی برای به روز رسانی ها و انتشارات بعدی وب سایت به خودتان شروع کنید.
هنگامی که ایده های شما به اندازه کافی معتبر است، زمان آن رسیده است که سوئیچ را برگردانید و زنده شوید. اما ابتدا کمی وقت بگذارید و با تیم خود جشن بگیرید! آیا وقتی یک برنامه جمع می شود آن را دوست ندارید؟